Formula Ford

FORMULA FORD

 

Mitä yhteistä on Emerson Fittipaldilla, James Huntilla, Nigel Mansellilla, Damon Hillillä, Ayrton Sennalla, Michael Schumacherilla, Mika Häkkisellä ja Kimi Räikkösellä? Formula 1 -maailmanmestareita, eikö niin? Oikein, mutta he, ja lukuisat muut formula 1 -kuljettajat, ovat myös vuosien varrella pohjustaneet tulevaisuuden menestymisenä oppimalla formulakilpa-autoilun taidot Formula Ford -luokassa uransa alkuvaiheissa. Kautta sen lähes 40-vuotishistorian, Formula Ford -luokka on kiistattomasti osoittautunut suosituimmaksi formula-autoilun aloitusluokaksi etenkin nuorille kartingista nouseville kuljettajille. Luokka sopii nuorten lisäksi myös varttuneemmille kuljettajille. Formula Fordeilla kilpaillaan tänäkin päivänä yli 20:ssä maassa eri puolilla maapalloa. Suomessa Formula Fordeilla on kilpailtu jo 25 vuotta.

Luokka on vuosien saatossa säilyttänyt alkuperäisen roolinsa; tarjota nuorille kuljettajille edullinen mahdollisuus perehtyä rata-autoiluun ja oppia auton säätämisen peruselementit. Siivetön formula pakottaa kuljettajan opettelemaan auton mekaanisen pidon säätämisen / hakemaan ajossa mekaanisen pidon rajat eri olosuhteissa. Tämä onkin suureksi avuksi siirryttäessä mahdollisesti isompiin formula-luokkiin.

Formula Ford itsessään tarjoaa kotimaan kisojen lisäksi vaihtoehtoisia reittejä maailmalle. Luokassa ajetaan NEZ-kisa (North European Zone), joka järjestetty viime vuosina Ruotsissa. Samalla kalustolla voi ajaa kisoja myös Tanskassa ja Englannissa.

Suomalaisista F1-kulkettajista Formula Fordin Suomen mestareita ovat Mika Salo, Mika Häkkinen ja Jyrki Järvilehto. Myös Kimi Räikkönen on ajanut muutaman kisan Formula Fordeilla uransa alkutaipaleella.

Luokassa ajavat autot

Luokan teknillisiä sääntöjä on vuosien mittaan kehitelty muuttuvien vaatimusten mukaisiksi, mutta aina vaalien luokan perusperiaatteita, kohtuulliset kustannukset, autojen tasaväkisyys ja turvallisuus. ”Downforcea” lisäävien aerodynaamisten laitteiden (esim. siivet) kielto opettaa kuljettajia säätämään autoa luonnollisten painovoimalakien puitteissa – kriittinen perustaito siirryttäessä suurempiin siivellisiin formuloihin.

Tämän päivän Formula Fordit ovat tekniikaltaan, suorituskyvyltään ja turvallisuusvarusteiltaan täysverisiä formula kilpa-autoja joiden huippunopeus radasta riippuen nousee aina 250 km/t. Tästä johtuen Formula Ford luokka on myös hyvin suosittu vähän kokeneempien kuljettajien harrastelija luokka. Euroopan johtavat Formula Ford valmistajat ovat Van Diemen, Mygale, Ray ja Spirit.

Luokassa ajetaan sekä uuden sukupolven Duratec-moottorisilla autoilla että vähän iäkkäämmillä Zetec-moottorisilla autoilla. Autot ajavat keskenään samoissa lähdöissä samoista pisteistä, kuitenkin siten, että Zetec-moottoriset autot ajavat lähtöjen sisällä myös omasta mestaruudestaan/palkinnoistaan (Formula Ford Zetec Cup).

Luokan historia

LUOKKA PERUSTETTIIN ENGLANNISSA 1967

Ensimmäiset koeautot vuoden 1967 alussa

Ensimmäiset säännöt 05 / 1967

  • Moottori 1600 cm3 Ford (Cortina GT)

  • Hintakatto 1000 Puntaa

  • Korirakenteelle turvallisuusvaatimukset

  • Runkovalmistaja vapaa sääntöjen rajoissa

Ensimmäinen kisa 02.07.1967 Brands Hatch

  • Lähtöviivalla 14 autoa

Ensimmäinen auto rakenteille Suomessa 1970

  • Valmistui: 1971

  • Merkki: Kvantti

  • Valmistaja: Pertti Kiiveri

Formula Ford – luokka Suomen radoille 1980

Puuhamiehinä Rolf Westling ja Kari Kaksonen

Vahvana tukena alusta lähtien Oy Ford Ab

Ensimmäinen kilpailu 26.04.1980 Turun Artukaisissa yhteislähdössä Formula V:n kanssa

Ensimmäiset FF – kuskit

  • Martti Kangas 3.s Royale RP 26
  • Rolf Sirviö 6.s Royale RP 21

Vuodet 1980 – 1983 Formula Fordit ajoivat yhteislähdöissä ja –sarjassa Formula V:n kanssa

Vuodesta 1984 alkaen Formula Fordit ajaneet omasta sarjamestaruudestaan omissa lähdöissään

Vuonna 1993 otetaan Englannissa käyttöön seuraavan sukupolven moottori 1,8-litrainen Zetec (Escort XR3)

Ensimmäistä kertaa Suomen mestaruudesta ajettiin Zeteceillä vuonna 1996

Vuonna 2007 otetaan Englannissa käyttöön kolmannen sukupolven moottori 1,6-litrainen Duratec (Ford Focus)

Ensimmäistä kertaa Suomen mestaruudesta ajetaan Durateceilla vuonna 2010

Luokan pistelasku

Luokassa SM-pisteet jaetaan SM-sarjan pistelaskun mukaisesti. Zetec-moottorisille Formula Fordeille jaetaan lisäksi omat Cup-pisteet heidän keskinäisen maaliintulojärjestyksensä perusteella SM-pistetaulukon mukaisesti. Luokassa kilpaillaan myös Ford-maljapisteistä sekä uusien kuljettajien tulokas-pisteistä. Näille jaetaan raha- ja esinepalkinnot kauden päätyttyä. Säännöt ja pistelasku luokan nettisivuilla.

Miten mukaan luokkaan

Formula Ford -luokan edustaja Heikki Hirsimäki: heikki.hirsimaki@viafin.fi.

Luokan www-linkit

Kotisivut

Formula Ford

Teksti: Formula Ford ry

Kuva: Pertti Kangasniemi